Statut Stowarzyszenia
Katolickiego Klubu Sportowego „VICTORIA”
przy Bazylice Matki Bożej Królowej Polski
w Stalowej Woli
Rozdział I
Nazwa, teren działania, siedziba władz i charakter prawny.
§1. Katolicki Klub Sportowy „VICTORIA” – Stalowa Wola zwany dalej ,,Klubem” jest stowarzyszeniem zarejestrowanym.
§2. Terenem działania Klubu jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagranica a siedzibą władz Klubu jest Stalowa Wola ulica Popiełuszki nr 4.
§3. Klub posiada osobowość prawną.
§4. 1.Klub działa zgodnie z niniejszym Statutem w ramach
obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej prawa oraz uchwał władz tego
klubu.
2. Klub może tworzyć sekcje sportowe, rekreacyjne i turystyczne w
zależności od zapotrzebowania społecznego na terenie swego działania.
§5. W ramach swej działalności Klub może współpracować z innymi
klubami, katolickimi stowarzyszeniami i organizacjami a także innymi
organizacjami społecznymi, samorządowymi, państwowymi, organami państwa
oraz organizacjami wchodzącymi w skład Katolickiej Federacji
Międzynarodowej Wychowania Fizycznego i Sportu FICEP
§6. Klub może być członkiem krajowych i międzynarodowych
organizacji służących podnoszeniu sprawności psychofizycznej, współpracy,
przyjaźni i wychowania dla pokoju.
§7. Klub może posiadać sztandar i odznaki organizacyjne oraz używać
pieczęci i druków firmowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
przepisami.
§8. Klub opiera swą działalność głównie pracy społecznej członków i sympatyków, może też dla realizacji celów statutowych zatrudniać pracowników.
Rozdział II
Cele i środki działania
§9. Celem Klubu jest:
1/ wychowywanie dzieci, młodzieży i dorosłych poprzez kulturę fizyczną,
sport, turystykę i rekreację w oparciu o zasady etyki katolickiej.
2/ udział w krajowej i międzynarodowej wymianie młodzieży i dorosłych
oraz w krajowych i międzynarodowych imprezach sportowych.
3/ przygotowywanie członków klubu do udziału w zawodach, do startu w
zawodach parafialnych, aż do Igrzysk Olimpijskich w różnych dyscyplinach
sportowych i rekreacyjnych dla osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych.
§10. Cele powyższe klub realizuje poprzez:
1/ współpracę z organizacjami mającymi podobne cele.
2/ prowadzenie zajęć sportowych /treningów/,
3/ organizowanie imprez sportowych,
4/ organizowanie kursów, seminariów oraz zgrupowań szkoleniowych dla zawodników, trenerów, instruktorów i działaczy,
5/ właściwe zarządzanie posiadanymi obiektami i urządzeniami sportowymi, dbając o ich rozbudowę, modernizację i konserwację,
6/ propagowanie rozwoju kultury fizycznej poprzez aktywne uczestniczenie w realizacji programów środowiskowych, gminnych, wojewódzkich i krajowych,
11 dążenie do wysokiego poziomu moralnego zawodników i działaczy
8/ działalność oświatową, wychowawczą i wydawniczą,
9/ działalność kulturalną i informacyjną w szczególności przy użyciu środków przekazu,
10/ działalność dobroczynną,
11/ działalność turystyczno – sportową,
12/ działalność gospodarczą,
13/ podejmowanie innych przedsięwzięć w realizacji działalności statutowej.
Rozdział III
Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki.
§ 1 2.Członkowie Klubu dzielą się na:
1/ zwyczajnych,
2/ uczestników,
3/ honorowych,
4/ wspierających.
§13.1 Członkami zwyczajnymi mogą być pełnoletnie osoby fizyczne przyjęte przez Zarząd Klubu na podstawie pisemnej deklaracji.
Członkami uczestnikami mogą być niepełnoletnie osoby za zgodą rodziców lub opiekunów na podstawie pisemnej deklaracji, przyjęte w trybie określonym w ust. 1.
Członkami honorowymi Klubu mogą być osoby prawne i osoby fizyczne, niezależnie od obywatelstwa, zasłużone dla rozwoju sportu. Godność członka honorowego na wniosek Zarządu Klubu nadaje Walne Zgromadzenie Klubu.
Członkami wspierającymi mogą być osoby prawne i osoby fizyczne, uznające i wspierające cele Klubu, przyjęte przez Zarząd Klubu na podstawie pisemnego zgłoszenia.
§I4. Członkowie zwyczajni mają prawo :
1/ wybierać i być wybieranym do władz klubu,
2/ uczestniczyć w krajowych i zagranicznych imprezach sportowych,
turystycznych i szkoleniach,
3/ korzystać z obiektów, urządzeń i świadczeń klubu w sposób i w zakresie określonym regulaminami,
4/ zgłaszać wnioski we wszystkich sprawach dotyczących rozwoju klubu
5/ nosić odznakę klubu oraz posiadać legitymację członkowską.
II – członkowie uczestnicy mają wszystkie prawa członków zwyczajnych wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego,
III – członkowie honorowi mają wszystkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego
IV członkowie wspierający mają prawo
1/ zgłaszać postulaty dotyczące działalności klubu, rozwoju sportu i rekreacji oraz sposoby wykorzystywania ich wsparcia finansowego dla klubu
2/ brać udział w imprezach klubu na zasadach określonych w regulaminie danej imprezy
3/ korzystać z obiektów i urządzeń sportowych klubu na zasadach określonych przez Zarząd klubu
§15. Członkowie Klubu są zobowiązani do:
1/ aktywnej działalności na rzecz rozwoju klubu, podnoszenia poziomu sportowo – rekreacyjnego i organizacyjnego oraz prestiżu społecznego
2/ przestrzegania zasad etyki katolickiej
3/ przestrzegania statutu i regulaminów klubu oraz przepisów obowiązujących w sporcie
4/ działania na rzecz upowszechniania sportu i rekreacji zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży,
5/ opłacania ustalonych składek członkowskich
§16. I. Członkostwo ustaje w przypadku:
1/ wystąpienia na piśmie do Zarządu Klubu,
2/ rozwiązania się klubu,
3/ wykluczenia na podstawie prawomocnej uchwały Zarządu klubu,
4/ śmierci członka lub utraty osobowości prawnej członka wspierającego.
II Członek klubu może być zwieszony w prawach członkowskich przez Zarząd klubu w przypadku:
1/ naruszenia postanowień §15 niniejszego statutu,
2/ długotrwałej niemożności korzystania z praw i wykonywania obowiązków względem klubu.
III – zawieszenie członka klubu polega na okresowym pozbawieniu go uprawnień statutowych, a w szczególności prawa do udziału w zawodach sportowych, działalności turystycznej, rekreacyjnej i szkoleniowej klubu.
§17. Od decyzji o wykluczeniu lub zawieszeniu w prawach członkowskich przysługuje członkowi prawo odwołania się do Walnego Zgromadzenia w terminie 14 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Zarządu klubu.
Rozdział IV
Władze Klubu
§18. I. Władzami Klubu są;
1/Walne Zgromadzenie,
2/Zarząd
3/Komisja Rewizyjna,
4/Sąd Koleżeński.
§19. Najwyższą władzą klubu jest Walne Zgromadzenie zwoływane przez Zarząd Klubu, co roku jako sprawozdawcze nie później niż do 31 grudnia, co 4 lata jako sprawozdawczo – wyborcze.
§20. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
1. uchwalenie generalnych kierunków działalności klubu,
2. ocena i przyjmowanie sprawozdań z działalności władz klubu,
3. udzielanie absolutorium dla Zarządu klubu na wniosek Komisji Rewizyjnej,
4. wybór Zarządu klubu, Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Koleżeńskiego,
5. nadawanie godności członka honorowego,
6.ustalanie wysokości składki członkowskiej,
7. podejmowanie uchwał w sprawie zmian Statutu i rozwiązania klubu,
8. rozpatrywanie odwołań w sprawie wykluczenia i zawieszenia w prawach członka,
9. nadawanie honorowego członka zarządu.
§21. W walnym zgromadzeniu udział biorą:
1, z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni oraz członkowie honorowi klubu,
2. z głosem doradczym członkowie uczestnicy, członkowie wspierający i zaproszeni goście.
§22. O terminie i porządku obrad Walnego Zgromadzenia klubu zarząd klubu zawiadamia delegatów pisemnie na 15 dni przed terminem zgromadzenia,
§23. 1. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może być zwoływane przez Zarząd klubu z:
– własnej inicjatywy,
– na wniosek Komisji Rewizyjnej,
– na wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków klubu.
2.Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd Klubu w terminie 3 miesięcy od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane.
§ 24. Zarząd klubu składa się z nieparzystej liczby członków nie więcej jednak jak 7 w tym Prezesa, Wiceprezesów, Skarbnika i Sekretarza. Liczbę członków Zarządu klubu określa na daną kadencję uchwała Walnego Zgromadzenia
§ 25. Zarząd Klubu ma prawo dokooptowania nowych członków władz klubowych na miejsce tych którzy, ustąpili w czasie kadencji. Liczba dokooptowanych członków danej władzy nie może przekroczyć 50% ogólnej liczby członków pochodzących z wyboru a członkowie dokooptowani mogą także obejmować funkcję Prezesa klubu. W razie ustąpienia Prezesa Klubu w czasie kadencji, Zarząd Klubu wybiera jego następcę ze swego grona na okres do końca danej kadencji
§26.Do kompetencji Zarządu klubu należy;
1. reprezentowanie klubu oraz działanie w jego imieniu
2. wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia,
3. zarządzanie majątkiem i funduszami klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4. reprezentowanie klubu w krajowych federacjach sportowych i innych organizacjach
sportowych,
5. powoływanie, nadzorowanie, rozwiązywanie Sekcji Sportowych, komisji problemowych, działających na podstawie regulaminów uchwalonych przez walne zgromadzenie i zarząd klubu,
6. podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz klubu Wewnętrzny podział kompetencji Prezesa i pozostałych członków Zarządu Klubu oraz innych władz i agend klubu ustalają regulaminy uchwalone przez Zarząd klubu
§ 27. Posiedzenia Zarządu klubu powinny odbywać się w miarę potrzeb, jednak, nie rzadziej niż raz w kwartale.
W obradach zarządu klubu mogą brać udział z głosem doradczym honorowi członkowie zarządu.
§29.1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, w tym przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza wybieranych ze swego składu
2. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrolę całokształtu działalności klubu, ze szczególnym uwzględnieniem działalności finansowej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności działań w miarę potrzeb, ale przynajmniej raz w roku
3. Komisja rewizyjna przedkłada walnemu zgromadzeniu sprawozdanie oraz posiada wyłączne prawo stawiania wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi klubu.
4. Komisja rewizyjna ma prawo występowania do zarządu klubu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień oraz usunięcia nieprawidłowości
5.Przewodniczący Komisji rewizyjnej lub uprawniony przez niego członek Komisji bierze udział w posiedzeniach zarządu klubu i innych organów z głosem doradczym
§30. 1. Sąd Koleżeński składa się z 3 członków, wybieranych na walnym zgromadzeniu, spośród których wybiera się przewodniczącego, zastępcę i sekretarza
2. Sąd koleżeński klubu orzeka w sprawach spornych pomiędzy członkami klubu
3. Sąd koleżeński orzeka w składzie co najmniej dwuosobowym
4. Odwołanie od orzeczeń Sądu koleżeńskiego rozpatruje walne zgromadzenie, którego decyzje są ostateczne
§31.Uchwały wszystkich władz klubu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 50% uprawnionych do głosowania, za wyjątkiem uchwal walnego zgromadzenia dotyczących zmian statutu i rozwiązania klubu za przyjęciem których wymagana jest większość 2/3 głosów za. W przypadku braku odpowiedniej liczy członków klubu za ważne zgromadzenie uznaje się następne zgromadzenie zwołane w tym samym dniu 30 minut później bez względu na liczbę osób uprawnionych do glosowania.
Rozdział V
Nagrody i wyróżnienia.
§32. Klub ma prawo nagradzać i wyróżniać członków, za osiągnięcia w realizacji zadań klubu oraz prawo nagradzania i wyróżniania osób i instytucji zasłużonych dla rozwoju sportu katolickiego, wychowania fizycznego oraz oświaty zdrowotnej
§33. Klub może występować o nadanie odznaczeń państwowych i resortowych działaczom i zawodnikom
§34. Rodzaje nagród i wyróżnień oraz warunki i zasady ich przyznawania określają przepisy państwowe i resortowe oraz regulaminy klubu
Rozdział VI
Kary, majątek klubu i sposób reprezentacji
§35.1. Zarząd Klubu ma prawo nakładać kary na członków klubu
2. Tryb postępowania dyscyplinarnego jak i gradacja kar określone są przez regulamin dyscyplinarny
§36. Majątek klubu stanowią
– wpływy z imprez organizowanych przez klub
– dotacje samorządowe i inne,
– składki członków klubu /doraźne i roczne/
– darowizny krajowe i zagraniczne
– wpływy z działalności gospodarczej,
– inne wpływy z działalności statutowej.
§37. Do ważności oświadczeń dotyczących praw i obowiązków majątkowych klubu wymagane jest współdziałanie dwóch osób: Prezesa lub Wiceprezesa i innego członka Zarządu. Zakres i zasady działalności finansowej klubu określają odpowiednie przepisy